Home

Внесок в розвиток Львова та України

38-річна Анна Дзялак-Савицька - відома у Європі скрипалька, яка понад 30 років присвятила музиці. У її творчому арсеналі близько 3 000 концертів у 32 країнах світу. Вона ділила сцену з Володимир Співаков, Дора Шварцберг, Александр Рабінович, Даша Мороз, Аво Куюмджан, Ромен Гаріу, Йозеф Нідерхаммер, та іншими. Її запрошують в жюрі експертом в топові конкурси Європи (наприклад конкурс Пабло Де Сарасате в Памплоні/Іспанія), а також експертом на ISA International Summer Academy у Австрії. Про музику, мотивацію, курйози та власну Академію для дітей зірка світової сцени розповіла в ексклюзивному інтерв'ю.
 

Ви відома в Європі скрипалька з українським корінням. Наскільки тяжко українці побудувати музичну кар'єру за кордоном?

Однозначно не легко. У 15 років я почала своє навчання в Віденському Університеті Музики та Сценічного Мистецтва. Вдень відвідувала лекції, вчила мову, не відмовлялася від жодної можливості заробити якусь копійчину, адже мої батьки не могли профінансувати дороге навчання та проживання за кордоном.  Займалася на скрипці іноді і вночі…. Потім почала їздити на конкурси, їх було чимало.


Чи чекають українських талановитих музикантів в Європі? Чи варто їхати?

Україна - це теж Європа, європейська держава, і тепер їй відкрито багато нових горизонтів, які були недоступними раніше. Європейські двері відкриті абсолютно усім. Титанічною працею і потрібними контактами можна досягти великих висот.  На жаль, спостерігаю за тенденцією масового виїзду  молодих музикантів закордонів. Я  сподіваюся, що це з часом припиниться і таланатовими студентам-музикантам буде комфортно вчитися вдома, а не за кордоном. В ідеалі, якщо по закінченню свого навчання в Європі, вони повертатимуться в Україну, щоб виховувати наступне покоління.


Які мови необхідно знати музиканту?

Свою рідну мову необхідно знати досконало в першу чергу. Потім англійську, бо її найчастіше використовують закордоном. Знання мов "розв'язує руки", і дуже допомагає у налагодженні комунікації. Я говорю на 7 мовах.
 

Розкажіть, про курйозні або смішні випадки, які ставалися з вами під час концертів?

Під час фіналу міжнародного конкурсу Іфри Німана в Німеччині, розійшлася блискавка на сукні, а я не могла нічого зробити, бо виконувала один з найтяжчих скрипкових концертів - концерт Глазунова...Музиканти з оркестру, які сиділи ззаду мене пробували защіпнути плаття. До слова, публіці було цікаво спостерігати за таким нестандартним дійством.


Знаю, що ви допомагаєте дітям розвивати свої музичні таланти. Розкажіть про вашу Академію?

В 2009 році разом зі своїм чоловіком, відомим скрипалем Якубом Дзялаком (Польща-Швейцарія), відкрили свою власну музичну школу для обдарованих дітей. І через 4 роки додали до школи концертну агенцію для організації концертів юним музикантам. За 10 років ми мали можливість вчити 300+ дітей, зробити з 50 - лауреатів міжнародних конкурсів, організувати низку концертів для дітей зі Львова у Швейцарії, закупили музичні інструменти в фонд школи ім.С.Крушельницької. А також тричі організовували літні академії. Я би дуже хотіла зробити свій особистий внесок в розвиток культури Львова та України, та зокрема в розвиток музичної педагогіки. Наступного літа я привез команду фантастичних, топових музикантів, професіоналів своєї справи.  Як правило українці їдуть влітку за кордон, щоб повчитися на літніх академіях, а тут буде можливість вчитися на своїй Батьківщині. Наступна академія відбудеться вже наступного року у період з 30.07.по 10.08 у Львові.


Скільки грошей потрібно вкласти батькам в музичну кар'єру дитини?

Насправді багато. Музично розвивати дитину в професійному напрямку це оренда або купівля музичних інструментів, поїздки на фестивалі, конкурси, майстер-класи. Побутує думка, що скрипка це таке ж дороге задоволення як гольф або теніс.


Як мотивувати дитину?

Вчити її думати і відчувати самій, вчити любити музику. А ще дозволяти бути в тренді - не бути тільки класично орієнтованим студентом, а і цікавитись тим, яка музика подобається дитині, дозволяти іноді грати 'кавери' та показувати на уроках свої композиції, якщо в дитини є інтерес до написання музики. Якщо дійсно десь не існує кордонів, так це в музиці. Ну і звичайно заохочувати багато грати, брати участь в фестивалях, готуватись до конкурсів.


Побутує думка, що музичну освіту треба починати отримувати в дитинстві. Це правда? Чи можна опанувати музичні тонкощі і після 40-ка?

До нас приходять дорослі люди, яких в дитинстві батьки змушували грати на музичному інструменті. Цим самим доводили їх до відрази, або вводили в стан стресу. Ці люди насправді дуже люблять музику, і хочуть в зрілому віці грати для себе, без екзаменів та слухачів. Музика це свого роду терапія, музика може розслабляти або хвилювати, зцілювати,або навпаки розбурхувати емоції. Тому якщо є бажання музикувати - в такому разі треба це робити. І не встидатися.
 

Як подолати сценічний страх?

Стандартного рецепту нема. Але є два важливі елементи - ретельна підготовка і ментальна робота. Найголовніше - зрозуміти, що як що з'явиться  страх, публіка і слухач це відчує.